For aller første gang har jeg fått være med på å bygge et helt nytt retail-varehus fra grunnen av. Det har vært en reise preget av intens innsats, samarbeid på tvers av generasjoner, og et enormt engasjement fra alle som har vært involvert.

Prosjektet Sparetorget AS på Brekstad er nå FULLFØRT! – og i skrivende stund er åpningsfesten i full gang. Jeg kjenner meg stolt og ydmyk over å ha hatt prosjektansvar for all visuell kommunikasjon og markedsmateriell.
Gründerreisen startet for 35 år siden med Wenche Hovde. Hun la grunnmuren for det som i dag drives videre med hjerte og visjon av hennes døtre, Janne og Elisabeth. Sammen med broren Magnus, som har gjort en uvurderlig innsats som elektriker og alt-muligmann, har denne familiebedriften vist hva ekte teamarbeid betyr. Onkler, tanter, nevøer, nieser og innleide hjelpere har jobbet dag og natt for å få alt klart. Dette er ekte norsk bygdeånd i praksis.
Min rolle i prosjektet har vært omfattende, alt designet fra scratch:
- Design og produksjon av en 12-siders DM (kundeavis) fra bunn av.
- Store utvendige fasadeplakater i tradisjonell 70x100cm.
- Over 120stk. A4 display produktplakater til butikken og ny prislappmal til butikkhyller som ble produsert ad-hoc på åpningsdagen
- Digitale flater og informasjonsgrafikk til SoMe som FB, Insta og Snapchatt i tillegg til TV-skjermer i butikk
- Fotografering og filming av byggeprosessen, for å dokumentere reisen for Sparetorget AS
- Innhenting av pristilbud til bedre webannonser og koordinering av trykk og levering
- Opplæring av ansatte i bruk av designmaler i photoshop og mal-bruk, nye rutiner for INPUT i online excell-ark
- Oppsett av nettverk, inkludert printere, og NAS-nettverk som muliggjør produksjon av materiell fra Oslo
- Design av rubrikk-annonser og helside Avis i lokalavisen Fosna-Folket med invitasjon
- Jeg anbefalte Sparetorget å ha utvidet åpningstid fra 9-21, og at de serverer pølse med lompe, og sånn ble det!

Å ha så mange hatter samtidig har vært krevende…
– men også utrolig gøy og lærerikt. Jeg har fått dypere innsikt i hvordan et varehus faktisk bygges opp, både fysisk og strategisk. Det har gitt meg en ny forståelse og styrket min evne til å levere design som faktisk fungerer i retail-hverdagen. Det var også morsomt at Montèr AS er nærmeste nabo – Montèr var kunden jeg hadde hovedansvar for i den tiden jeg jobbet på produksjonsbenken i Schjærven Reklamebyrå. – Se artig bilde i galleri hvor du ser begge varhusene. Optimera-bilen kjørte forbi – og minnet meg om de gode tidene i Schjærven <3.


















Som alltid er det de strategiske prinsippene jeg styrer etter:
- Kunden skal ledes visuelt og intuitivt gjennom butikken.
- Kampanjer skal være tydelige og fristende og gjenkjenbare i alle kanaler – og vises der kunden faktisk ser.
- Designmalene skal være enkle å bruke for butikkpersonalet, selv under tidspress.
- Kommunikasjonen skal bygge tillit og identitet, ikke bare presse pris.
Dette prosjektet har virkelig latt meg sette strategiene på prøve i praksis! – og jeg gleder meg til å se hvordan de fungerer i levende butikkmiljø.
Tusen takk til familien Hovde for tilliten og for at jeg fikk være en del av dette unike eventyret. Jeg har aldri følt meg mer som en del av et team enn denne opplevelsen på Brekstad – som befinner seg ikke langt ifra Trondheim.