Da Wenche Hovde, gründer og tidligere daglig leder for Sparetorget AS, tok kontakt med meg i februar 2025, startet en reise som har vokst seg langt større enn noen av oss kunne forestilt seg. Med røtter i Brekstad i Ørland kommune og med en sterk lokal forankring, ønsket Wenche å løfte Sparetorget inn i en ny digital æra – og det var her vårt samarbeid begynte.

En ny retning for en ny generasjon – i nytt varehus på Ørland
Wenche har gjennom flere tiår vært en drivkraft i lokalmiljøet, men nå er det hennes døtre, Janne og Elisabeth, som har tatt over roret. Med sitt engasjement og sin fremtidsrettede tilnærming, driver de nå det nyåpnede varehuset Sparetorget AS på Ørland – med tydelige visjoner og et brennende ønske om å styrke sitt varemerke i nærmiljøet.
Min rolle: fra kreativ partner til digital brobygger
Etter invitasjonen fra Wenche Hovde reiste jeg til Brekstad. Der startet arbeidet med å utforme Sparetorgets første omfattende markedsstrategi. Hovedprosjektet ble en egenprodusert 12-siders direktedistribuert kundeavis (DM) – noe Sparetorget aldri tidligere hadde hatt. Avisen ble distribuert til hele 6500 husstander i regionen. Responsen lot ikke vente på seg – både i kundestrøm, engasjement og lokal synlighet.
Men prosjektet var mer enn design…
Infrastruktur og digitale arbeidsflyter
Samtidig som den visuelle profilen ble satt, bygde jeg opp et internt nettverkssystem basert på Windows-delingsfunksjoner. Dette gjør det nå mulig for meg å jobbe fra Oslo, med direkte tilgang til markedsføringsmateriell og fellesfiler fra serveren på Ørland. Sparetorget tok i bruk Google-regneark og skybasert fildeling for enkel og sømløs samarbeid – en ny måte å jobbe på som har redusert e-postkaos og økt tempoet betraktelig i beslutningsprosesser. De ansatte i butikk kom til Stian og takken han for de fine verktøyene han installerte og gav dem opplæring i – nå gikk arbeidet foran pcen mye raskere.
Digital og fysisk synlighet

I tillegg til DM-en har jeg produsert 20 store plakater (70×100 cm) for fasaden, samt 20 visuelle SoMe-poster for Facebook og Instagram og Snapchatt. Jeg har også hentet inn flere tilbud fra lokalavisa med nye og bedre planer for markedsstrategi for fremtiden. Sparetorget er allerede synlig med nettbannere, helsideannonser i lokalavisa, rubrikkannonser og snart SoMe-pakke med 15 flater som blir publisert noen dager før selve åpningsfesten. Webbanner fikk på få dager over 10 000 visninger og over 200 klikk med NY trafikk direkte til Sparetorgets nett-butikk! – Butikken har ikke åpnet engang – og allerede føler vi på seierssteming her på Brekstad nye varehus.
Neste steg: digitale skjermer og fjernstyrt innhold

Vi er nå i gang med å installere et prøveprosjekt med butikkmonitor koblet til internett, slik at jeg fra Oslo kan oppdatere tilbudsplakater i sanntid. Dette gir Sparetorget fleksibilitet og effektivitet, samtidig som kundene får oppdatert informasjon i butikken.
DesigNor inngår nytt partnerskap med: Gard Haug-Hansen, som og er en dyktig strateg & tekniker på høyt nivå! : HAUG-HANSEN VR!
Gard kom til Sparetorget med riktig produkt til riktig tid! – Hans visjon er å tilby tilpassede interaktive info- og reklameskjermer til en svært gunstig pris – uten å gå på kompromiss med kvalitet eller kundetilfredshet. HAUG-HANSEN VR tror på å skape brukervennlige og innovative løsninger som gir våre kunder maksimal verdi. Stian og Gard fant raskt tonen sammen i første møte. Den kvelden sendte Stian en melding til Gard: “Bare for å plante et frø… Kanskje vi kan inngå et samarbeide? – Vi trenger jo hverandres tjenester…. – Det tok ikke lang tid før jeg fikk svar tilbake! : “Jaa! – jeg tenkte akkurat det samme” – skrev Gard! – Nå skal vi skrive et nytt kapittel sammen! – Men en plan om slå TV-Display konmurrentene med en GULL-pakke Retail-bransjen ikke kan si nei til! – Det er vår målsetting for frem mot sommer & høst! Nå med Sparetorget AS på laget som vårt aller første PILOT-Prosjekt!
Filosofi og strategi – mer enn bare markedsføring
Alt vi har gjort har én kjerneidé: Autentisk kommunikasjon for ekte mennesker. Strategien vår handler ikke om å rope høyest, men å bygge tillit og gjenkjennelse. I en liten kommune kjenner folk hverandre – og det skal reflekteres i måten Sparetorget kommuniserer på. Alt innhold vi lager skal være ekte, verdibasert og målrettet – med fokus på nytte, nærhet og varme.
Dette er bare begynnelsen! Sparetorget AS er et godt eksempel på hvordan lokal handlekraft og moderne verktøy kan løfte en bedrift utover det som tidligere var mulig – uten å miste kontakten med lokalmiljøet. Jeg er stolt av å få være med på reisen sammen med Elisabeth, Janne og Wenche på Sparetorget.
Sjekk galeriet med – Visuelle flater fra DM01 – Plakater digital TV-Display:













