Da designet mitt stoppet en trikk i Finland – & startet en samtale..

I 2023 jobbet jeg som designer i Schjærven Reklamebyrå, et av Nordens største og mest spennende miljøer for retail- og kampanjedesign. Blant mange prosjekter det året, var det ett som stakk seg ut – og som fortsatt gir meg gåsehud: heldekkende trikkedesign for POWER Finland.

Målet var tydelig: Skape en visuell kampanje som ikke bare ble sett – men stoppet folk i gatene. Resultatet? En trikk så iøynefallende og energisk at den bokstavelig talt ble en selfie-stopper.

Folk stilte seg opp foran den.

  • De tok bilder.
  • De la det ut i sosiale medier.
  • Og de tagget POWER – fordi de likte det de så.

Fra brief til brak: Når design virkelig funker!!

Det å designe for storformat krever mer enn bare estetikk. Det handler om å forstå miljøet, bevegelsen og hvordan et budskap treffer i fart – bokstavelig talt.

I dette prosjektet fikk jeg ansvar for hele folie-designet på trikken:

  • Visuell komposisjon tilpasset vognens ledd og dører
  • Integrering av POWERs maskot og uttrykk
  • Design av budskap og fargebruk som synes fra avstand – og vekker nysgjerrighet

Kampanjen skulle i utgangspunktet vare i én begrenset periode – men effekten ble så sterk at POWER ønsket å forlenge perioden så lenge som mulig. Da vet du at designet har gjort jobben sin.
P.S. I Norge er det ikke mulig å lage slike heldekkende folier på grunn av strengere regler – Jeg kan noe om hva som er mulig hvis du har spørsmål.


Når design blir en del av bybildet

Det finnes mange måter å måle effekten av reklame på. Men som designer vil jeg alltid huske dette prosjektet for én spesiell grunn:
Jeg fikk være med på å lage en merkevareopplevelse folk valgte å dele – helt frivillig.

Og for oss som jobber med visuell kommunikasjon, finnes det knapt en større seier.


Se bildene som oppdragsgiver i Power Finland sendte oss! –
⚡️ POWER-trikken ble en rullende suksess.


Ønsker du hjelp til design for storformat, kampanjer eller helhetlig retail-opplevelse?
Ta kontakt – jeg hjelper deg å skape synlighet som stopper folk i steget.

Artikkelforfatter:

Jeg anbefaler også: